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HEC Montréal, Canada, May 2 - 4, 2011

2011 Optimization Days

HEC Montréal, Canada, 2 — 4 May 2011

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WA3 Tournées de véhicules VI / Vehicle Routing VI

May 4, 2011 10:30 AM – 12:10 PM

Location: Banque CIBC

Chaired by Alain Hertz

4 Presentations

  • 10:30 AM - 10:55 AM

    Optimisation heuristique de l’espérance de profit de tournées de véhicules multi-période dynamiques

    • Sébastien Girard, presenter, École de technologie Supérieure
    • Marc Paquet, École de technologie supérieure

    Étant donné une grande quantité de clients possédant des lieux d’entreposages où s’accumulent des produits à une cadence aléatoire. Un modèle d’optimisation de type ACO déterminant le choix de client à servir de manière à minimiser le risque de dépassement de capacité tout en maximisant les profits sera proposé.

  • 10:55 AM - 11:20 AM

    Real-Time Optimization of Technician Tours in Dynamic Environment

    • Sixtine Binart, presenter, École Polytechnique de Montréal
    • Michel Gendreau, Polytechnique Montréal
    • Frédéric Semet, École Centrale de Lille

    In this problem of technician tours optimization, some customers are known in advance. These are the customers for which we have a planned maintenance operation. Other customers appear during the planning horizon. These customers need service as soon as possible, as they are calling because of a breakdown.

  • 11:20 AM - 11:45 AM

    Optimisation de tournées pour la collecte d’huiles usagées au Québec

    • Richard Colin, presenter, École de technologie supérieure
    • Marc Paquet, École de technologie supérieure

    Nous proposons l’optimisation de tournées pour la collecte d’huiles usagées pour le Québec qui s’apparente à un Inventory Routing Problem. Une procédure de résolution multi-phase utilisant des méthodes exactes sera présentée afin de résoudre un problème de grande taille en horizon roulant.

  • 11:45 AM - 12:10 PM

    Integer Linear Programming Models for a Cement Delivery Problem

    • Alain Hertz, presenter, GERAD, Polytechnique Montréal
    • Marc Uldry, Université de Fribourg
    • Marino Widmer, Université de Fribourg

    We consider a cement delivery problem with an heterogeneous fleet of vehicles and several depots. The demands of the customers are typically larger than the capacity of the vehicles which means that most customers are visited several times. This is a split delivery vehicle routing problem with additional constraints. We first propose a two phase solution method that assigns deliveries to the vehicles, and then builds vehicle routes. Both subproblems are formulated as integer linear programming problems. We then show how to combine the two phases in a single integer linear program. Experiments on real life instances are performed to compare the performance of the two solution methods.

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