HEC Montréal, Canada, May 2 - 4, 2011
2011 Optimization Days
HEC Montréal, Canada, 2 — 4 May 2011
TB6 Logistique d'intervention d'urgence / Emergency Response Logistics
May 3, 2011 01:30 PM – 03:10 PM
Location: Gérard-Parizeau
Chaired by Djamel Berkoune
4 Presentations
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01:30 PM - 01:55 PM
Proposition d'implantation logistique dans le cadre de l'assistance humanitaire
Nous proposons un modèle décomposé en 5 phases afin d’améliorer la logistique humanitaire en cas de catastrophe naturelle. Ces phases sont 1) localisation d'un dépôt permanent, 2) transport immédiat des premières denrées, 3) localisation d'un dépôt temporaire, 4) détermination des besoins et 5) détermination d'un planning de transport à moyen terme.
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01:55 PM - 02:20 PM
Optimisation de la logistique des produits immunisants
Ce travail de recherche a permis de proposer une gestion logistique appropriée pour des produits immunisants (centralisée versus décentralisée) et ainsi d’analyser les meilleures pratiques logistiques à l’aide d’un modèle d’optimisation du transport et d’un modèle de gestion des stocks. Le projet fut réalisé en collaboration avec l’Institut universitaire de gériatrie de Sherbrooke.
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02:20 PM - 02:45 PM
A Decision Support System for Emergency Logistics
This article presents an optimization model and a decision support system to provide assistance to disaster areas in crisis situations. The proposed approach answers three main questions: How many distribution centers should be open, where these centers should be placed and what resources must be allocated to each open center? The system can be used interactively with a decision maker and is coupled with a multi-criteria analysis module.
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02:45 PM - 03:10 PM
A Two-Phase Solution Approach for Humanitarian-Aid Distribution in Crisis Situations
Crisis situations, whether due to natural disasters or sinister, require large logistics deployments to assist affected people. In this presentation, we address the particular problem of relief distribution. We will show that this problem is a variant of a multi-depot multi-commodity vehicle routing problem with split delivery and heterogeneous fleet where the objective is to satisfy the demand of affected people in minimum time. A two-phase solution approach is proposed: the first phase constructs semi-feasible routes satisfying a number of time-related constraints. The second phase completes the construction of routes by specifying vehicle loads and selects the optimal ones via a MIP. Preliminary results will be presented.